Amos Oz föreläste om fanatism

Idag lyssnade jag på Amos OZ. Han pratade om fundamentalism och den fanatism som hänger ihop med det.  Igår föreläste jag på ett frukostmöte om förändring av företagskulturer. Då pratade vi bland annat hur man skall hantera personer som är motsträviga. Ni vet ledare på mellannivå som sätter sig på bakhasorna och inte vill förändras eller blir förändringsarbetets största kritiker.

 

Det vi pratade om var att motståndet väldigt ofta är ett uttryck för lojalitet. Den lojalitet de känner är för företaget, men inte nödvändigtvis för ledarna eller ledningsgruppen. Under alla omständigheter är det viktigt att lyssna på vad de här personerna har att säga. Av två skäl; för det första kan de ha rätt eller i alla fall ha mycket tunga och viktiga synpunkter på det som håller på att ske. För det andra så är det viktigt att bli hörd oavsett om man får som man vill. Det blir lättare att acceptera en nyordning bara man har fått chansen att argumentera för sin sak. Dessutom leder nästan alltid en sådan diskussion till att förändringsledningen tvingas skärpa sin uppmärksamhet ännu mera och därmed ökar chansen till ett lyckat resultat.

 

Så var rädd om kritikerna och inse att om du går i clinch med dem utan att lyssna så agerar du lika fanatiskt som du kanske upplever att de gör. Som Amos Os sade det finns en liten fanatiker i oss alla som vill tvinga på andra sin syn på världen oavsett om det är en antifanatisk fanatism eller annan fanatism. Enligt honom är det är dialogen och ibland kompromissen som leder mänskligheten framåt. Men ibland undrar jag om det inte är fundamentalismen (kanske en och annan fanatiker) som leder organisationer framåt och det skall så vara. Vi tror på en sak, bestämmer oss för att göra det och sedan försöker vi få hela världen att förstå det geniala i just vår produkt, ingen annan produkt – bara vår produkt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0