Behålla laganda, motivation och ledarskap i nedgångstider?

– Kent din blogg är intressant, men jag tänker aldrig på mitt beteende på det sättet. Jag agerar bara med företagets bästa för ögonen hela tiden. Så jag känner inte helt igen mig i det du skriver. Sa en god vän till mig igår. Han är VD för ett medelstort företag.

Efter den kommentaren kände jag att det var dags att ta upp företagskulturtråden. Nedgångstider, varsel, oro och rädsla det är många känslor som kommer fram. Ingen av dem skapar väl precis någon laganda. Men om jag säger att det är nu vi har chansen. Chansen att skapa en tro på laget, på det vi vill göra och våra långsiktiga ambitioner. Kortsiktigt är det nedskärningar, oro och osäkerhet. Det vet alla, men det som behövs, är en vision om framtiden en tro på att det blir bättre och att det är det som vi strävar mot.

Einstein var ju en klok kille och han sade bland annat;

"Logic will get you from A to B, imagination will take you everywhere"

och

” In the middle of difficulty lies opportunity."

(Bra citatsida, förresten: http://en.thinkexist.com/)

En VD sa till mig att förlusterna nu i december tvingar oss att minska personalstyrkan 6%. Styrelsen kan nog förstå det här men banken de styrs bara av sitt regelverk och när jag skall träffa dem nästa vecka behöver jag nog säga upp 6% till och ha en jäkligt bra handlingsplan. "Logic will take you from A to B ..."

Föreställ dig att du har en klar vision som ni tillsammans har arbetat fram. En vision som sträcker sig längre än det tuffa 2009. En vision som bygger på det ni vill åstadkomma, som kanske återspeglar era rötter eller er önskan om var ni vill befinna er i framtiden. Vad händer när du med den visionen som grund tar beslutet om personalminskning? Kommer beslutet att vara lättare att förstå av alla? Vilken känsla skapar det hos de som blir kvar – trygghet, kampvilja eller något annat?
"Imagination will take you everywhere."

Jag vet, efter alla projekt med att skapa laganda, ledarskap och motivation att visionens kraft är enorm. Den kan ta oss hur långt som helst. Gör den, lev den och var lojal mot den. Belöningen kommer att vara riklig. En bra vision tål även riktigt tuffa beslut. Nu har du chansen att skaffa dig den erfarenheten du också.

En bra vision tjänar på att vara positiv, specifik, realistisk, mätbar, resursutvecklande, utmanande, ekologisk och handlingsorienterad.

Lycka till!

Gruppbild Microsoft Co 1978

Jag kan bara inte låta bli att lägga in bilden på hela Microsoft Co modell 1978. Vi vet ju alla hur det gick. Skillnaden mellan det riktigt dåliga OS:et MS-Dos och de övriga var att det var öppet för alla att utveckla programvaror till det. Det var även öppet för alla datatillverkare att installera i sina datorer.

Kan öppenhet vara ett av nyckelorden när man skall bygga världsklass?

Varsågod och njut.

Även liten kan bli riktigt stor. Ett öppet strategival som ledde till enorma framgångar.

Ofta pratar vi om lojalitet från personalen men när pratar vi om lojalitet till personalen?

Jag slogs av en gammal kommentar som jag har hört, som är lika viktig idag som tidigare. Den handlar om kundlojalitet. De allra flesta företag strävar efter lojala kunder, men för att få det behöver man vara lojal mot sina kunder. Den gamla kommentaren bygger på att det är så lätt att se vad andra skall göra och hur de skall vara, men det är lika lätt att glömma att det börjar hos oss själva.

Så det slog mig, speciellt i dagens lågkonjunktur, att vill vi ha lojalitet från vår personal får vi inte glömma att vara lojala mot dem.

Jag tror att många som har varit med om varselvågor känner igen sig i att det är tufft innan man vet vilka som får gå. Men när det är klart sluter sig de som fick vara kvar och arbetar lojalt vidare. Ibland t o m hårdare eftersom de får ta över en del arbetsuppgifter som deras gamla arbetskamrater gjorde. Men jag tror också att det är viktigt att komma ihåg att alla minns hur de som fick gå behandlades och det avgör deras långsiktiga lojalitet.

En erfarenhet från Vietnamkriget var att omhändertagandet av sårade och dödade soldater hade en enorm inverkan på truppernas stridsvilja och lojalitet. Jag vet att det är en hemsk jämförelse men mekanismerna är desamma.

Din lojalitet till din personal avspeglas alltså i deras lojalitet till dig och företaget. Inte nog med det. Jag har sett flera exempel på att medarbetare skiljer på sin lojalitet till ledaren och till företaget. Det betyder att medarbetarna kan vara lojala mot dig, men inte företaget och tvärtom. 

Här kommer några reflekterande frågor kring ämnet:
  • På vilket sätt kan du visa dina medarbetare din lojalitet till dem?
  • På vilket sätt kan du synliggöra att du står upp för dem?
  • Hur kan du säkerställa att de som det går mindre bra för behandlas korrekt ut gruppens perspektiv?
  • På vilket sätt kan du synliggöra för dina medarbetare att deras behov för att prestera bra är viktigast för dig?
  • På vilket sätt kan du säkerställa att företaget ger dig möjligheter att agera lojalt mot dina medarbetare?

Vad kännetecknar en bra ledare?

Jag får ofta frågan: – Vad kännetecknar en bra ledare?

Mitt svar är alltid: – Så vitt jag vet finns det bara två statistiskt säkerställda egenskaper hos en framgångsrik ledare och det är att han är man och över medellängd. Så frågan jag skulle vilja ställa dig är.

– Vilken ledare vill du vara?

Sedan börjar vi jobba. – Vilka egenskaper tycker du att en bra ledare skall ha.

Vi har alla erfarenheter av ledares ansträngningar att försöka få gruppen att gå i takt och prestera på topp och kan skapa en sådan lista ganska enkelt. Men det som hamnar på listan beror helt på vad vi har varit med om, vilka vi har mött och vilka vi själva är. 

En lista såg ut så här:

  • Lyhörd
  • Öppen
  • Lugn
  • Förtroende
  • Saklig
  • Trygg i sig själv
  • Tar sig tid

 

En annan hade följande punkter på sin lista:

  • Tydligt formulerade mål och visioner
  • Uthållighet
  • Lyssnande
  • Positiv
  • Står upp gruppens fattade beslut
  • Mod – vågar fatta beslut
  • Driv
  • Självkännedom

 

Om vi dessutom lägger till frågan – Vilken av dessa punkter skulle få en avgörande betydelse för ditt ledarskap när du behärskar det till fullo? Kommer svaret att variera eftersom det beror på ledarens bakgrund, personlighet och den situation som han eller hon befinner sig i. 

Så vad är en god ledare, då? Troligtvis är det en ledare som har förmågan att bygga en vinnande kultur. För att lyckas med det har han eller hon bestämt sig för vilken ledare de vill vara och tagit det därifrån. Från början alltså och det är aldrig för sent. 

Hur man bygger en vinnande kultur? Det kommer vi till lite längre fram. 

På tal om ledare. Vilket nyckelord passar in på Steve Balmer, Microsoft? Galet, genialt? Jag vet inte, men jag sitter här och klipper in den och du kanske tittar på, hmm.

 

 

 

 

Vi hörs!

Kent


Kontaktinformation

Lidbom Svenska AB
Kent Lidbom
0705-609 617
[email protected]

Postadress:
Silverhjelmsvägen 3
433 50 Öjersjö

RSS 2.0