Behålla laganda, motivation och ledarskap i nedgångstider?
Efter den kommentaren kände jag att det var dags att ta upp företagskulturtråden. Nedgångstider, varsel, oro och rädsla det är många känslor som kommer fram. Ingen av dem skapar väl precis någon laganda. Men om jag säger att det är nu vi har chansen. Chansen att skapa en tro på laget, på det vi vill göra och våra långsiktiga ambitioner. Kortsiktigt är det nedskärningar, oro och osäkerhet. Det vet alla, men det som behövs, är en vision om framtiden en tro på att det blir bättre och att det är det som vi strävar mot.
Einstein var ju en klok kille och han sade bland annat;
och
” In the middle of difficulty lies opportunity."
En VD sa till mig att förlusterna nu i december tvingar oss att minska personalstyrkan 6%. Styrelsen kan nog förstå det här men banken de styrs bara av sitt regelverk och när jag skall träffa dem nästa vecka behöver jag nog säga upp 6% till och ha en jäkligt bra handlingsplan. "Logic will take you from A to B ..."
Föreställ dig att du har en klar vision som ni tillsammans har arbetat fram. En vision som sträcker sig längre än det tuffa 2009. En vision som bygger på det ni vill åstadkomma, som kanske återspeglar era rötter eller er önskan om var ni vill befinna er i framtiden. Vad händer när du med den visionen som grund tar beslutet om personalminskning? Kommer beslutet att vara lättare att förstå av alla? Vilken känsla skapar det hos de som blir kvar – trygghet, kampvilja eller något annat?
"Imagination will take you everywhere."
Jag vet, efter alla projekt med att skapa laganda, ledarskap och motivation att visionens kraft är enorm. Den kan ta oss hur långt som helst. Gör den, lev den och var lojal mot den. Belöningen kommer att vara riklig. En bra vision tål även riktigt tuffa beslut. Nu har du chansen att skaffa dig den erfarenheten du också.
En bra vision tjänar på att vara positiv, specifik, realistisk, mätbar, resursutvecklande, utmanande, ekologisk och handlingsorienterad.
Lycka till!
Gruppbild Microsoft Co 1978
Kan öppenhet vara ett av nyckelorden när man skall bygga världsklass?
Varsågod och njut.
Ofta pratar vi om lojalitet från personalen men när pratar vi om lojalitet till personalen?
Så det slog mig, speciellt i dagens lågkonjunktur, att vill vi ha lojalitet från vår personal får vi inte glömma att vara lojala mot dem.
Jag tror att många som har varit med om varselvågor känner igen sig i att det är tufft innan man vet vilka som får gå. Men när det är klart sluter sig de som fick vara kvar och arbetar lojalt vidare. Ibland t o m hårdare eftersom de får ta över en del arbetsuppgifter som deras gamla arbetskamrater gjorde. Men jag tror också att det är viktigt att komma ihåg att alla minns hur de som fick gå behandlades och det avgör deras långsiktiga lojalitet.
En erfarenhet från Vietnamkriget var att omhändertagandet av sårade och dödade soldater hade en enorm inverkan på truppernas stridsvilja och lojalitet. Jag vet att det är en hemsk jämförelse men mekanismerna är desamma.
Din lojalitet till din personal avspeglas alltså i deras lojalitet till dig och företaget. Inte nog med det. Jag har sett flera exempel på att medarbetare skiljer på sin lojalitet till ledaren och till företaget. Det betyder att medarbetarna kan vara lojala mot dig, men inte företaget och tvärtom.
Här kommer några reflekterande frågor kring ämnet:
- På vilket sätt kan du visa dina medarbetare din lojalitet till dem?
- På vilket sätt kan du synliggöra att du står upp för dem?
- Hur kan du säkerställa att de som det går mindre bra för behandlas korrekt ut gruppens perspektiv?
- På vilket sätt kan du synliggöra för dina medarbetare att deras behov för att prestera bra är viktigast för dig?
- På vilket sätt kan du säkerställa att företaget ger dig möjligheter att agera lojalt mot dina medarbetare?
Vad kännetecknar en bra ledare?
Jag får ofta frågan: – Vad kännetecknar en bra ledare?
Mitt svar är alltid: – Så vitt jag vet finns det bara två statistiskt säkerställda egenskaper hos en framgångsrik ledare och det är att han är man och över medellängd. Så frågan jag skulle vilja ställa dig är.
– Vilken ledare vill du vara?Sedan börjar vi jobba. – Vilka egenskaper tycker du att en bra ledare skall ha.
Vi har alla erfarenheter av ledares ansträngningar att försöka få gruppen att gå i takt och prestera på topp och kan skapa en sådan lista ganska enkelt. Men det som hamnar på listan beror helt på vad vi har varit med om, vilka vi har mött och vilka vi själva är.
En lista såg ut så här:
- Lyhörd
- Öppen
- Lugn
- Förtroende
- Saklig
- Trygg i sig själv
- Tar sig tid
En annan hade följande punkter på sin lista:
- Tydligt formulerade mål och visioner
- Uthållighet
- Lyssnande
- Positiv
- Står upp gruppens fattade beslut
- Mod – vågar fatta beslut
- Driv
- Självkännedom
Om vi dessutom lägger till frågan – Vilken av dessa punkter skulle få en avgörande betydelse för ditt ledarskap när du behärskar det till fullo? Kommer svaret att variera eftersom det beror på ledarens bakgrund, personlighet och den situation som han eller hon befinner sig i.
Hur man bygger en vinnande kultur? Det kommer vi till lite längre fram.
På tal om ledare. Vilket nyckelord passar in på Steve Balmer, Microsoft? Galet, genialt? Jag vet inte, men jag sitter här och klipper in den och du kanske tittar på, hmm.
Vi hörs!
Kent
Kontaktinformation
Kent Lidbom
0705-609 617
[email protected]
Postadress:
Silverhjelmsvägen 3
433 50 Öjersjö