Vilka känslor har du haft idag

Vi känner mycket mer än vi tror. Visste du att alla beslut passerar vårt känslocentrum innan de tas. Känslor styr allt. Vad har du känt idag? Ta 5 minuter och testa.
http://www.psykologifabriken.se/content/blog/100kanslor/

Dagens citat

Kultur äter strategi till frukost. (okänd)

Preeras Sverigemätning bli allt intressantare

I torsdags var det dags för presentationen av Preeras andra Sverigemätning. Det jag bär med mig är att kundfokus lyser med sin frånvaro i dagens företagskulturer. De har gjort en CTT-mätning på 2000 företag runt om i Sverige och hävdar att resultatet är statistiskt säkerställt. Ärlighet, humor och glädje hamnade överst medan Kundfokus hamnar först på 54 plats i de värderingar som anses önskade på arbetsplatsen. Det kan vi jämföra med UK, USA, Kanada och Australien där kundorientering ligger på första plats. Något tips om vad det kan bero på? Börjar vi bli "fat and happy" här uppe i kalla norden?
Hela studien hittar du på Sverigestudien.

Panos Papadopulus - Panos Emporios grundare - om värderingar

Fler bevis på att vi är på väg in i ett värderingssamhälle. I en intervju i GP i januari i år säger Panos Papadopoulus apropå vad ungdomar väljer för mode numera.

"… och behöver inte ett känt varumärke för att stärka sin självkänsla. De vill ha mode som står för värderingar"

GP 2 januari 2009

Det företag som väljer att aktivt jobba med värderingar kommer att attrahera de bästa medarbetarna och de bästa kunderna och de bästa kunderna är de som är i samklang med det företaget vill vara.


Mera Apple - skapa värde

För mig är ju företagskulturen det som avgör vad kunden möter och när det gäller Apple blir jag inte klok på hur jag skall förhålla mig. Å ena sidan har de byggt in en fantastisk service i produkten. När jag satt i Centrum för tjänsteforsknings styrelse på Karlstad Universitet hade vi jublat och sagt att det är ett perfekt exempel på automatiserad service - och det är det. Jag har många gånger funderat över den självdisciplin och det engagemang som krävs för att kunna jobba sig igen alla detaljer så rigoröst som man har gjort inom Apple. De har ett öga för detaljer i produkten och en kreativitet som fascinerar mig.
Samtidigt får vi ofta höra hur servicen fungerar dåligt, hur många blir kantigt och okänsligt bemötta och vi får höra talas om ett ledarskap som många nog skulle uppfatta som auktoritärt. Dessutom har jag tidigare varit inne på den slutenhet som de visar prov på allt som oftast.
För mig blir det en kontradiktion. Slutenhet och auktoritärt ledarskap borde inte leda till den här typen av produkter, eller? Jag missar något här, men vad?

Apple igen - Varför läcker det inte mera?

Det som fascinerar mig är att en så stor organisation, med så många människor, som rimligen är inblandande i framtagning, produktionssättning, inköp och lansering inte läcker. Man hör ingenting.
Jag kan komma på tre skäl till att ingen säger något.
1. Alla är livrädda och ingen törs. Men då borde det ju finnas någon avhoppare någonstans som kan läcka. Men icke.
2. Alla är lojala till varumärket och företagsledningen. Med tanke på det vi vet om Steve Jobs ledarstil, om ryktena stämmer, borde han ju ha trampat något på tårna tillräckligt mycket för en lite hämndaktion.
3. Det finns ett sekretessavtal som är fullständigt vattentätt. Så tätt att ingen törs andas någonting för då slår blixten ner med sådan kraft att det bara blir en svart fläck av den som har pratat. Finns det som komplement ett skvalleravtal någonstans. Alltså som i forna Öststaterna där närmaste vän eller granne kunde vara informatör.
Kort sagt hur gör dom?

En satsad hälsokrona ger minst tre tillbaka

Företag som aktivt månar om de anställdas hälsa blir rejält belönade. Ny forskning visar att varje krona som företaget satsar ger tre tillbaka. Kolla här: SVT Rapport 25 april 2010. Se inlägget.


Det är något mysko med vår relation till Apple

Jag har sedan 20 år tillbaka varit en hängiven Macanvändare. Det är inte en gång som jag har försvarat äpplet mot "obildade" Windowsanvändare. Men hur har de lyckats? Jag menar, just nu sitter jag här och skriver på min sprillans nya MacBook Pro och det är just det köpet som har fått mig att börja reflektera. 
Att vara en trogen MAc-kund är ungefär som att befinna sig bakom järnridån. Jag skall beskriva mitt köp för att ge en bild av hur det kan vara att vara Mackund. Köpet började planeras redan i slutet av januari. Det är då jag tar ett inledande samtal med min macspecialist i butiken. Ja, man måste ha en sådan, som kan berätta vad som är på gång bakom kulisserna. Han får inte mer information än jag, men kan tolka signalerna och befinner sig i informationsflödet. Frågan är: När kommer nästa generation uppgraderade Macar. Jag vill ju inte stå där som ett fån med en nyinköpt gammal Mac när de nya kommer. 
Sedan går jag in på hemsidor som innehåller divierse rykten om vad som händer innan för dörrarna i applefabriken. I slutet av januari fick jag alltså klart för mig att något var på gång. Det var idé att vänta. Nya Macar är på väg.
Jag väntade. I början av april nästan tre månader senare kom äntligen beskedet. De nya Macarna är på väg. Ny väntan. När kommer de till butik? Väntan, ingen vet alla spekulerar.
I slutet av april nu landade några exemplar i butiken på Västra Hamngatan men de tog slut direkt. Beställa och vänta, vänta, vänta. I fredags den 7 maj fick jag beskedet "Din Mac finns att hämta på Västra Hamngatan". Drygt 4 månader senare står jag så äntligen i butiken och kan hämta ut min Mac. Känslan är ungefär som på gamla Sovjettiden när brödkön ringlade sig lång man kommer fram och får sista brödet i hyllan. 

Trots detta väntande, denna osäkerhet och  känslan av att vara totalt i händerna på min leverantör, betalar jag dyra pengar för en dator, med endast 60 dagars support, utan sladdar i förpackningen, som kommer 100 dagar efter mitt köpbeslut och jag gör det med glädje. VAD HAR DOM GJORT MED MIG?

RSS 2.0