Tjänstestrategier för morgondagens vinnare

Sitter på tåget på väg hem efter att ha deltagit i Vinnovas, Karlstads Universitets (CTF) och MTC gemensamma seminarium om tjänstestrategier.

Fantastiska deltagare med topprepresentanter från Ericsson, Volvo, ICA och de stora universiteten i Europa och USA.

Den stora konklutionen är att vi är på väg in i en ny marknadslogik och går från GDL (Goods dominant Logic) till SDL (Service Dominant Logic). Bäst att lära sig de där förkortningarna.

Tänk så här: Om du säljer flygmotorer så är det inte motorn du säljer utan du säljer ett visst antal flygtimmar utan tekniska avbrott. Det innebär att du får betalt för antalet flygtimmar istället för motorn. Hur skulle din produktutveckling se ut då? Vilken serviceorganisation skulle du skapa?

Nu är det här framkanten på forskningen vilket brukar betyda att vi inte ser det i praktiskt bruk förrän om några år. Problemet intygade alla praktiker är att alla är ovana vid att handla på det här viset - såväl kunder som leverantörer. Men alla var överens om att mycket pekar på att vi går i den här riktningen. Så i framtiden kanske hotellet tar betalt för hur gott vi har sovit istället för per rum.

Spännande tankar. Vill du veta mera gå in på MTC hemsida och beställ ”Tänk om Marknad”.


Nya strukturer som börjar fungera

Har köpt nya MBT-skor via internet. OK inget nytt i det, men kanske lite. MBT-skor kostar i Sverige ca 2400 kr så jag kollade på internet och hittade ett ställe i USA som sålde för $99.99 inkl. frakt. Efter lite kontroll av trovärdighet mm så gjorde jag min beställning hos ett Amerikanskt bolag, fick betalningsbekräftelsen från en brittisk e-handelsfakturaagent, leveransbesked och "tracking"-information från China Post i Peking. En vecka efter min order ringde det på dörren och Svenska posten överlämnade mina nya skor. Inga konstigheter - det bara funkade. PÅ EN VECKA!
Bara någon dag innan hade jag pratat med en produktionschef för ett svenskt tillverkningsföretag vars VD alldeles nyss hade sagt; "kom ihåg att vi är ett försäljningsbolag". Vilket kan tolkas som att vi säljer och produktionen kan ske vart som helst.
Om produktionen kan ske vart som helst och vårt kundfokus är på 54:e plats (se tidigare inlägg om Sverigemätningen) vad måste vi bli bra på för att hamna rätt i värdekedjan?

RSS 2.0