Behålla laganda, motivation och ledarskap i nedgångstider?

– Kent din blogg är intressant, men jag tänker aldrig på mitt beteende på det sättet. Jag agerar bara med företagets bästa för ögonen hela tiden. Så jag känner inte helt igen mig i det du skriver. Sa en god vän till mig igår. Han är VD för ett medelstort företag.

Efter den kommentaren kände jag att det var dags att ta upp företagskulturtråden. Nedgångstider, varsel, oro och rädsla det är många känslor som kommer fram. Ingen av dem skapar väl precis någon laganda. Men om jag säger att det är nu vi har chansen. Chansen att skapa en tro på laget, på det vi vill göra och våra långsiktiga ambitioner. Kortsiktigt är det nedskärningar, oro och osäkerhet. Det vet alla, men det som behövs, är en vision om framtiden en tro på att det blir bättre och att det är det som vi strävar mot.

Einstein var ju en klok kille och han sade bland annat;

"Logic will get you from A to B, imagination will take you everywhere"

och

” In the middle of difficulty lies opportunity."

(Bra citatsida, förresten: http://en.thinkexist.com/)

En VD sa till mig att förlusterna nu i december tvingar oss att minska personalstyrkan 6%. Styrelsen kan nog förstå det här men banken de styrs bara av sitt regelverk och när jag skall träffa dem nästa vecka behöver jag nog säga upp 6% till och ha en jäkligt bra handlingsplan. "Logic will take you from A to B ..."

Föreställ dig att du har en klar vision som ni tillsammans har arbetat fram. En vision som sträcker sig längre än det tuffa 2009. En vision som bygger på det ni vill åstadkomma, som kanske återspeglar era rötter eller er önskan om var ni vill befinna er i framtiden. Vad händer när du med den visionen som grund tar beslutet om personalminskning? Kommer beslutet att vara lättare att förstå av alla? Vilken känsla skapar det hos de som blir kvar – trygghet, kampvilja eller något annat?
"Imagination will take you everywhere."

Jag vet, efter alla projekt med att skapa laganda, ledarskap och motivation att visionens kraft är enorm. Den kan ta oss hur långt som helst. Gör den, lev den och var lojal mot den. Belöningen kommer att vara riklig. En bra vision tål även riktigt tuffa beslut. Nu har du chansen att skaffa dig den erfarenheten du också.

En bra vision tjänar på att vara positiv, specifik, realistisk, mätbar, resursutvecklande, utmanande, ekologisk och handlingsorienterad.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0