Ofta pratar vi om lojalitet från personalen men när pratar vi om lojalitet till personalen?

Jag slogs av en gammal kommentar som jag har hört, som är lika viktig idag som tidigare. Den handlar om kundlojalitet. De allra flesta företag strävar efter lojala kunder, men för att få det behöver man vara lojal mot sina kunder. Den gamla kommentaren bygger på att det är så lätt att se vad andra skall göra och hur de skall vara, men det är lika lätt att glömma att det börjar hos oss själva.

Så det slog mig, speciellt i dagens lågkonjunktur, att vill vi ha lojalitet från vår personal får vi inte glömma att vara lojala mot dem.

Jag tror att många som har varit med om varselvågor känner igen sig i att det är tufft innan man vet vilka som får gå. Men när det är klart sluter sig de som fick vara kvar och arbetar lojalt vidare. Ibland t o m hårdare eftersom de får ta över en del arbetsuppgifter som deras gamla arbetskamrater gjorde. Men jag tror också att det är viktigt att komma ihåg att alla minns hur de som fick gå behandlades och det avgör deras långsiktiga lojalitet.

En erfarenhet från Vietnamkriget var att omhändertagandet av sårade och dödade soldater hade en enorm inverkan på truppernas stridsvilja och lojalitet. Jag vet att det är en hemsk jämförelse men mekanismerna är desamma.

Din lojalitet till din personal avspeglas alltså i deras lojalitet till dig och företaget. Inte nog med det. Jag har sett flera exempel på att medarbetare skiljer på sin lojalitet till ledaren och till företaget. Det betyder att medarbetarna kan vara lojala mot dig, men inte företaget och tvärtom. 

Här kommer några reflekterande frågor kring ämnet:
  • På vilket sätt kan du visa dina medarbetare din lojalitet till dem?
  • På vilket sätt kan du synliggöra att du står upp för dem?
  • Hur kan du säkerställa att de som det går mindre bra för behandlas korrekt ut gruppens perspektiv?
  • På vilket sätt kan du synliggöra för dina medarbetare att deras behov för att prestera bra är viktigast för dig?
  • På vilket sätt kan du säkerställa att företaget ger dig möjligheter att agera lojalt mot dina medarbetare?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0