Vad kännetecknar en bra ledare?

Jag får ofta frågan: – Vad kännetecknar en bra ledare?

Mitt svar är alltid: – Så vitt jag vet finns det bara två statistiskt säkerställda egenskaper hos en framgångsrik ledare och det är att han är man och över medellängd. Så frågan jag skulle vilja ställa dig är.

– Vilken ledare vill du vara?

Sedan börjar vi jobba. – Vilka egenskaper tycker du att en bra ledare skall ha.

Vi har alla erfarenheter av ledares ansträngningar att försöka få gruppen att gå i takt och prestera på topp och kan skapa en sådan lista ganska enkelt. Men det som hamnar på listan beror helt på vad vi har varit med om, vilka vi har mött och vilka vi själva är. 

En lista såg ut så här:

  • Lyhörd
  • Öppen
  • Lugn
  • Förtroende
  • Saklig
  • Trygg i sig själv
  • Tar sig tid

 

En annan hade följande punkter på sin lista:

  • Tydligt formulerade mål och visioner
  • Uthållighet
  • Lyssnande
  • Positiv
  • Står upp gruppens fattade beslut
  • Mod – vågar fatta beslut
  • Driv
  • Självkännedom

 

Om vi dessutom lägger till frågan – Vilken av dessa punkter skulle få en avgörande betydelse för ditt ledarskap när du behärskar det till fullo? Kommer svaret att variera eftersom det beror på ledarens bakgrund, personlighet och den situation som han eller hon befinner sig i. 

Så vad är en god ledare, då? Troligtvis är det en ledare som har förmågan att bygga en vinnande kultur. För att lyckas med det har han eller hon bestämt sig för vilken ledare de vill vara och tagit det därifrån. Från början alltså och det är aldrig för sent. 

Hur man bygger en vinnande kultur? Det kommer vi till lite längre fram. 

På tal om ledare. Vilket nyckelord passar in på Steve Balmer, Microsoft? Galet, genialt? Jag vet inte, men jag sitter här och klipper in den och du kanske tittar på, hmm.

 

 

 

 

Vi hörs!

Kent


Kommentarer
Postat av: Pia Jirander

Oj, vilka bra, inspirerande och utmanande frågor Du ställer!

Du har ett fantastiskt sätt att skapa ett vidgat perspektiv och att få mig att "stretcha tanken".



Fortsätt med detta! Ser med nyfikenhet fram emot nästa inlägg!



Pia

2009-01-16 @ 11:06:46
Postat av: Åke Fredriksson

Snyggt Kent. Välkommen i bloggvärlden. Jag har faktiskt saknat en sådan här blogg. En som kan ställa frågan "är du en bra ledare eller är du bara chef?"

2009-01-19 @ 11:07:51
URL: http://www.akefredriksson.blogspot.com
Postat av: Ulf Tengroth

Snyggt jobbat.



/Ulf T

2009-01-19 @ 11:44:17
Postat av: Peter Lidbom

Tjusigt broder! Skall jag skicka länken vidare till min företagsledning eller missuppfattar de mig då? Har du inte kvar din hemsida?

2009-01-20 @ 19:55:56
Postat av: Astrid Boisen

Gissar att den här bloggen är ny, spännande! Är din tanke att den ersätter en traditionell hemsida? Ser fram emot att lyssna på dig live i februari på Tres i Göteborg. Lägger du ut datum? Lycka till / Astrid

2009-01-29 @ 14:55:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0