Det är våra skattepengar

Att ledarskapet i politiskt styrda organisationer är svårt visste vi, men att det är nästan omöjligt visste jag inte. I dagens GP skriver överläkarna på NU-sjukvården om " Inkompetenta politiker ödelägger sjukvården".
Eftersom jag själv för många år sedan var inblandad i förändringsarbete inom NU-sjukvården så ger den här artikeln mig två perspektiv. Det ena är att politikerna faktiskt är inkompetenta. Eller snarare inte kan hålla fingrarna borta från det som fackmänniskorna gör bättre. Det andra är att då, för många år sedan, var många läkare rigida och helt ointresserade av förändringar som hotade deras autonomi, oavsett vilken inneffektivitet det gav upphov till. Det är svårt nog att leda en professionell organisation när man bara har ett mål - lönsamhet. Hur svårt skall det då inte vara när man, som inom offentlig förvaltning, har många mål och huvudmän.
-
Jag väntar på den dagen ett verkligt förändringsarbete som styrs från verksamheten med mål från politikerna utan rädsla som största drivkraft kommer till stånd. Jag vet precis vilka element som behöver vara med för att de skall lyckas. Frågan är om modet finns. Allt medan vi övriga väntar på vår operation eller vad det nu kan vara.
Lösningarna är inte industriella, en myt som länge varit förhärskande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0