Det här väcker hur många frågor som helst

Idag när jag i lugn och ro sitter i bilen och slår på radion får jag höra sociologen Roland Paulsen prata om "tomt arbete" i vetenskapsradion. Han har studerat hur vi maskar på jobbet. Bland annat berättar han om en projektledare som bara hade 15 minuters?!! arbetsinnehåll per dag, men inte vågade tala om det av rädsla för att förlora sitt jobb.
När jag hörde det kände jag mig som Annika Lantz dvs en miljon frågor dök upp i huvudet samtidigt. Finns det här? Hur vanligt är det? Vad gör vi åt det? Diskuteras det? Vad säger det om organisationen? Vad säger det om ledaren? Vad säger det om medarbetaren? Vad säger det om kulturen? Hierarki, stuprör, osynlighet?
-
När projektledaren till slut tar mod till sig och berättar för sin ledare om situationen, vad tror ni att ledaren gör då? Vilka alternativ finns? Vilka signaler vill man ge till övriga i organisationen? Finns det fler som har det på samma sätt?
Jo ledaren drar ner tjänsten till 50%. Så den anställde projektledaren blev 50% arbetslös. Intressant reaktion.
-
Länk: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1302 Samma program som det som handlar om "Droger och dildos under antiken" spola fram till mitten av programmet ungefär. Tankeväckande.
-
För övrigt anser jag att det är dags att börja budgetera och följa upp företagsvärderingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0