Första dagen efter en lång ledighet

Tittar igenom veckans aktiviteter. Mycket coachning. Precis innan jag gick på ledigheten hade jag en diskussion med en VD om vad man kan förvänta sig av kvinnliga ledare. Han hade rekryterat en ung kvinna, utan tidigare ledarerfarenhet till en klassiskt manlig bransch, med flera män i övre medelåldern. Själv var han besviken över att hon inte tog för sig mera. Min fråga till honom var då: Finns det någon skillnad på kvinnligt och manligt ledarskap? Insikten efter en stunds diskussion var att förutsättningarna för en ensam tjej bland ett gäng gubbar är tuff och att det kräver ett rejält stöd från alla runtomkring. Inte för att hon inte är kompetent utan för att det finns så många föreställningar att ta sig förbi. Inte bara manligt/kvinnligt utan även generation, tradition, självbilder och mycket mera. Jag lämnade en VD med något tankfullt i blicken, jag är nyfiken på vad som kommer att hända härnäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0