Nya strukturer som börjar fungera

Har köpt nya MBT-skor via internet. OK inget nytt i det, men kanske lite. MBT-skor kostar i Sverige ca 2400 kr så jag kollade på internet och hittade ett ställe i USA som sålde för $99.99 inkl. frakt. Efter lite kontroll av trovärdighet mm så gjorde jag min beställning hos ett Amerikanskt bolag, fick betalningsbekräftelsen från en brittisk e-handelsfakturaagent, leveransbesked och "tracking"-information från China Post i Peking. En vecka efter min order ringde det på dörren och Svenska posten överlämnade mina nya skor. Inga konstigheter - det bara funkade. PÅ EN VECKA!
Bara någon dag innan hade jag pratat med en produktionschef för ett svenskt tillverkningsföretag vars VD alldeles nyss hade sagt; "kom ihåg att vi är ett försäljningsbolag". Vilket kan tolkas som att vi säljer och produktionen kan ske vart som helst.
Om produktionen kan ske vart som helst och vårt kundfokus är på 54:e plats (se tidigare inlägg om Sverigemätningen) vad måste vi bli bra på för att hamna rätt i värdekedjan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0