Heja Adam, jag är djupt imponerad

Igår lyssnade jag på Adam Friberg, du vet han som startade Weekday, Cheap Monday och Monki.

En av de bästa föreläsningarna i år.

Jag bär med mig mycket. Allt från storytelling, tankar om ledarskap, att det är bättre att be om ursäkt än att be om lov. Kommentaren - Det kan man väl inte få fängelse för, eller kan man det (När han berättade om ett av sina planerade hyss)?Var underbar.

Men det som jag verkligen vill lyfta fram, är diskussionen om strategisk planering. Hans lilla (lilla och lilla förresten) företag har köpts upp av HM med de småkrockar i kultur som det alltid innebär. Bland annat berättade han om olikheter i strategisk planering. HM:arna vill enligt honom fokusera på problem utgå från nuet och lösa allt ända in i framtiden. Medan han ansåg att det fanns mycket mer energi i framtiden och att börja där. Är man överens om framtiden och börjar gå mot den så löser det sig på vägen. Nuvarande forskning ger honom rätt. Att börja i framtiden är mycket kraftfullare och påverkar våra hjärnor på ett sådant sätt att det - blir som man tänker (ja, jag vet att det är Olof Röhlanders slogan). Förutsättningen är att man har ett gäng runt sig som man kan lita på. Tillsammans vet de att de löser alla problem som kan dyka upp. Att skapa ett sådant gäng handlar om tillit - medveten tillit.

Ännu mera imponerad blir jag när jag inser att de ligger tidigt i utvecklingskedjan. Deras kunder är "Pilots" och "Early adapters"  de lämnar när "Majority adapters" kliver in. Så de lämnar där andra företag normalt "cashar" hem.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0