Mera Apple - skapa värde

För mig är ju företagskulturen det som avgör vad kunden möter och när det gäller Apple blir jag inte klok på hur jag skall förhålla mig. Å ena sidan har de byggt in en fantastisk service i produkten. När jag satt i Centrum för tjänsteforsknings styrelse på Karlstad Universitet hade vi jublat och sagt att det är ett perfekt exempel på automatiserad service - och det är det. Jag har många gånger funderat över den självdisciplin och det engagemang som krävs för att kunna jobba sig igen alla detaljer så rigoröst som man har gjort inom Apple. De har ett öga för detaljer i produkten och en kreativitet som fascinerar mig.
Samtidigt får vi ofta höra hur servicen fungerar dåligt, hur många blir kantigt och okänsligt bemötta och vi får höra talas om ett ledarskap som många nog skulle uppfatta som auktoritärt. Dessutom har jag tidigare varit inne på den slutenhet som de visar prov på allt som oftast.
För mig blir det en kontradiktion. Slutenhet och auktoritärt ledarskap borde inte leda till den här typen av produkter, eller? Jag missar något här, men vad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0